Strona główna > Metoda nauczania
Metoda nauczania
Nasz program nauczania, opracowany przez brytyjską dyrekcję szkoły, opiera się na tradycyjnych metodach stosowanych w Wielkiej Brytanii. Szczególny nacisk położono na zachowanie właściwych proporcji pomiędzy nauką mówienia, pisania, czytania i rozumienia ze słuchu. Uczniowie, niezależnie od poziomu zaawansowania, mobilizowani są nieustannie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, czego efektem jest szybkie przełamywanie bariery językowej i swoboda w posługiwaniu się angielskim, nawet przy ograniczonej jego znajomości. W praktyce oznacza to, że już po roku nauki nasi uczniowie nie mają kłopotów w porozumiewaniu się na dowolne tematy z życia codziennego, a w trakcie dalszej nauki osiągają pełną komunikatywność.
Równolegle kształcimy u naszych słuchaczy umiejętności niezwykle ważne, zwłaszcza dla osób zainteresowanych zdawaniem egzaminów Uniwersytetu Cambridge,TELC a więc rozumienie tekstu słyszanego, rozumienie tekstu pisanego i umiejętność budowania wypowiedzi pisemnych. W realizacji naszej metody nauczania niezwykle pomocna jest stosowana przez nas zasada przydzielania do każdej grupy już od poziomu Intermediate dwóch lektorów, polskiego i native-speaker (prowadzą zajęcia na zmianę), którzy odpowiedzialni są za poszczególne elementy kształcenia.
Metoda nauczania oparta jest głównie na podejściu komunikacyjnym (Communicative Approach) i charakteryzuje się tym, iż: - rozwijana jest umiejętność porozumiewania się poprzez mówienie, słuchanie, czytanie i pisanie;
- ćwiczenia orientowane na mówienie zakładają spontaniczne używanie języka (co powoduje, że słuchacze stają się kreatywni i swobodnie wyrażają swoje opinie);
- wykorzystywane są materiały autentyczne (filmy wideo, autentyczne nagrania, materiały pomocnicze z Internetu i prasy);
- ćwiczenia koncentrują się na przekazaniu informacji (wyrażaniu znaczenia, a nie na formie językowej);
- nauczany jest żywy język używany jako narzędzie komunikacji (z uwzględnieniem idiomów i slangu);
- proces nauczania jest adaptowany do potrzeb i zainteresowań słuchaczy;
- nauczyciel monitoruje proces przyswajania języka i pomaga w doborze tematów i ćwiczeń;
- aktywność słuchaczy na zajęciach osiągana jest poprzez stworzenie przyjaznej atmosfery i zainteresowanie studentów nauką języka gramatyka jest narzędziem w procesie komunikacji;
- w przypadku ćwiczenia płynności wypowiedzi błędy językowe nie są poprawiane, jeżeli informacja semantyczna jest zrozumiała - nauczyciel dokonuje cichej rejestracji błędów i pracuje nad ich eliminacją podczas ćwiczeń poświęconych poprawności wypowiedzi;
- wykorzystywane są różne formy pracy (ćwiczenia komunikacyjne w parach i w małych grupach);
- słuchacz korzysta ze strategii komunikacyjnych (opisywanie tego, co chcemy powiedzieć lub przekazywanie znaczenia za pomocą gestów);
- słuchacz jest aktywizowany poprzez wykorzystanie różnych gier i zabaw językowych oraz dzięki różnorodności form pracy.
Karty ucznia
W celu umożliwienia naszym kursantom kompleksowego śledzenia własnych postępów, wprowadziliśmy tzw. karty ucznia, na które lektorzy nanoszą oceny z poszczególnych elementów kształcenia (pisanie, mówienie, rozumienie ze słuchu, czytanie ze zrozumieniem, gramatyka i słownictwo) oraz, co istotne dla rodziców uczących się u nas dzieci i młodzieży szkolnej, nieobecności na zajęciach i brak prac domowych. Karty ucznia dwukrotnie w trakcie semestru , w połowie i na zakończenie, przekazywane są naszym dorosłym kursantom, a w przypadku grup dziecięcych i młodzieżowych, wysyłane do rodziców.